30 suikerklontjes per dagDe hoeveelheid suiker die we per dag binnenkrjgen.


Suiker, hoeveel krijg jij binnen per dag?

Suiker: er is veel over te doen we krijgen allemaal teveel binnen. De gemiddelde Nederlander krijgt per dag 30 suikerklontjes binnen.

Een klein rekensommetje: 1 gram suiker levert je 4 kcal. Een suikerklontje is 4 gram.

30 suikerklontjes van 4 gram leveren je 480 kcal, en dat terwijl een vrouw gemiddeld 2.000 kcal per dag nodig heeft om op gewicht te blijven.

Echter, er is een grote maar in dit rekensommetje, want er is een onderverdeling in de hoeveelheid die we binnen krijgen.

10 suikerklontjes komen uit de natuurlijke suikers die we vinden in: fruit, groenten, brood, melk.

De overige 20 suikerklontjes halen we uit toegevoegde suikers in onder andere: frisdrank, sapjes, koek, snoep, door gebruik te maken van zakjes en pakjes tijdens het koken, fastfood, kant en klaar producten, zuivelproducten met een smaakje, siropen etc. Door hiermee te minderen kun je heel veel minder kcal binnen krijgen en dat helpt bij het afvallen en het geeft je gezondheidsvoordelen zoals minder kans op het ontwikkelen van bijvoorbeeld diabetes.

De natuurlijke suikers in fruit, groenten, melk, brood, etc hebben als voordeel  dat je ook belangrijke voedingstoffen zoals vezels, vitamines en mineralen binnenkrijgt.  Schrap deze niet.

Belangrijk om te weten is wel dat je je fruit bij voorkeur eet en niet drinkt. Om een voorbeeld te geven: een glas sinaasappelsap van 150 ml levert je 64 kcal die voornamelijk uit de suikers komen en bijna geen vezels en vitamines en mineralen.

Zit er een gezondheidsvoordeel aan honing, agave-dadelsiroop of kokosbloesemsuiker? Helaas nee, het maakt niet uit waar de suiker in dit geval uit komt of het nu uit de suikerbiet (onze kristalsuiker) of uit honing/agave of dadels wordt gewonnen. Alle siropen en kokosbloesemsuiker bestaan gewoon uit suiker en bevat 4 kcal per gram dit geldt ook voor honing. Laat je niet verleiden door kreten die je op verpakkingen tegen kunt komen, suiker is en blijft suiker!!

Suiker is vergif, toch?? Nee suiker is geen vergif, het probleem is alleen dat we ongemerkt teveel binnen krijgen.

Suiker is verslavend: nee ook daar kan ik kort over zijn. Suiker werkt niet verslavend zoals alcohol, drugs of nicotine. Wel kan het eten van iets zoets een fijn en troostend gevoel geven, dit komt door het vrijkomen van het hormoon dopamine. Dopamine is het feel happy hormoon. Het is echter niet alleen de suiker die je een fijn gevoel geeft maar een combinatie van vet en zoet denk maar aan een reep chocolade die toch wel een heel fijn gevoel geeft als je niet lekker in je vel zit of moe bent.

Alle suikers worden omgezet in vet: weer een nee. Niet alle suikers worden omgezet in vetmassa. Hierbij geldt dat alle kcal die je teveel op een dag neemt omgezet wordt in vetmassa, het maakt niet uit waar je deze kcal vandaan haalt. Als je meer kcal inneemt dan dat je verbruikt (nodig hebt) dan worden deze kcal opgeslagen als vetmassa.

Eindconclusie.

Ja we krijgen allemaal veel teveel suikers binnen en vaak gaat dit ongemerkt, minderen met suiker is voor iedereen gezond.

Minder niet met suikers uit je dagelijks fruit, groenten, zuivel en brood (natuurlijke suikers), maar wel met de vrije suikers uit:frisdrank, sapjes, koek, snoep, door gebruik te maken van zakjes en pakjes tijdens het koken, fastfood, kant en klaar producten, zuivelproducten met een smaakje, siropen etc.










.

 
Kaart
E-mail
Info