Cijfers, en getallen.

Het zijn maten om een indicatie te geven, maar ze kunnen ontzettend veel invloed hebben.

In dit blog aandacht voor het getal op de weegschaal,  de maat op het label van je (nieuwe) kledingstuk. De kilocalorieen (moet je ze tellen om af te vallen) en het BMI (wat zegt dat nu eigenlijk).

De weegschaal.

Vraag jezelf eens af, waarom is het getal op de weegschaal zo belangrijk voor me, en moet ik perse in maat X passen?

Het getal op de weegschaal: je hebt het vast en zeker wel eens meegemaakt: je hebt vreselijk je best gedaan, niet gesnoept, producten met minder suiker en vet gebruikt, extra bewogen enz. Maar dan ga je op de weegschaal en ziet dat er niets af is. Het gevolg: je baalt enorm hoe kan dit nu. Er kunnen veel oorzaken zijn: bv je houdt nu net wat vocht vast doordat het warm is, je menstruatie moet komen. Maar de belangrijkste is dat je lichaam de tijd moet hebben om over te schakelen op jouw nieuwe leefstijl. Geef het de tijd, je bent goed bezig wat zegt een getal dan eigenlijk.

De kledingmaat.

Het maatlabeltje in je kleding: stel je voor je hebt zin in iets nieuws en ziet een leuk rokje in maat X hangen. Te leuk om te laten hangen en dat is je maat dus hup de paskamer in, en dan blijkt dat de rits niet dicht kan, het rokje te strak zit op je heupen enz. Je kan er echt boos of teleurgesteld om worden want je hebt altijd maat X bent niet aangekomen en nu past dit niet. Feit is dat maten onderling kunnen verschillen wat bij merk Y maat X is kan bij een ander merk een maat groter of kleiner uitvallen. Het maatje in je rok is niet belangrijk, kies liever een maat groter, dat goed past, het staat leuker en jij voelt je zelfverzekerder.

De kilocalorieën.

Een getal om aan te geven hoeveel energie een voedingsmiddel levert. Als je dagelijks meer kilocalorieen gebruikt door je voeding en dranken dan dat je verbruikt door je dagelijkse activiteiten zul je langzaam aan wat zwaarder worden. Om af te vallen is het advies om 500 kilocalorieen minder per dag te gebruiken, focus hier niet op. Belangrijker is om eens te kijken waar je je kilocalorieen vandaan haalt. Haal je je kilocalorieen uit snacks, fastfood, frisdrank, koek etc, doe de eetwissel. Om maar een voorbeeld te geven verruil je handje chips door een handje ongezouten noten dan krijg je ook vezels, goede vetten en vitamines en mineralen binnen.

Het BMI.

Een getal om aan te geven of de verhouding van je lichaamsgewicht, lengte en geslacht in balans zijn. Ook hier geldt weer dat het een indicatie kan zijn. Een bodybuilder kan een hoog BMI hebben zonder dat er gezondheidsproblemen kunnen optreden. Dit hoge BMI komt bij de bodybuilder door de spiermassa en niet door vetophoping. Heb je een te hoog BMI dan is het verstandig om wat af te vallen.

Gezond BMI: 18-25

Overgewicht: 25-30

Obestitas: 30+

Morbide obestitas: 40+


Conclusie.

Focus niet op maten en getallen ze zijn echt niets meer dan een maat/getal ze geven niet weer wie jij bent, waar je voor staat, wat jouw goede en minder goede eigenschappen zijn.














Hier kunt u content plaatsen.

Deze tekst past u aan door erop te klikken.

 
Kaart
E-mail
Info